dinsdag 20 augustus 2013

Ellecom



In 1968 ging ik met mijn schoolklas naar Ellecom.
Op de fiets langs het Apeldoorns kanaal naar Dieren en daarna nog een stukje naar Ellecom.
Daar kwamen we terecht in een grote sporthal waar we volleybalden, tafeltennisten en nog meer aan sport deden. We aten en sliepen ook ergens in een ruimte van de sporthal.







Ook fietsten we naar de Posbank, een hele klim op  fietsen met een  terugtraprem en geen versnelling.

Een leuk schooluitje.


Een gedeelte van de klas op de Posbank

Met meneer de Wit op de Posbank

Daarna nooit weer in Ellecom geweest.



Dit jaar kampeerden we in de Steeg, 4 kilometer van af  Ellecom.
Op één van onze fietstochten kwamen we door Ellecom.
Ja, waar zou die hal nu zijn? Staat ie er nog?
We kwamen langs een wit zendingsgebouw, dachten even dat dit de hal was.
Maar even later zagen we de sporthal liggen. Een prachtig gebouw, direct te herkennen, maar ontzettend verwaarloosd.

Wat ik vroeger niet wist, maar nu heb gelezen:


Landgoed Avegoor was in de oorlog 40 - 45 in het bezit van de Duitsers.
Het was een opleidingscentrum voor de SS.
Op het terrein van Avegoor moest een grote sporthal worden gebouwd voor de Duitsers.
Deze hal is door ongeveer 130 Joodse dwangarbeiders uit Rotterdam en Amsterdam gebouwd.
De Joden kwamen aan met de trein en werden allen ondergebracht in een geblindeerde villa.
Ze kregen 's ochtends 1 boterham, 's middags 1 kop soep en 's avonds 1 boterham.
In 11 weken is de hal gebouwd.
3 joodse dwangarbeiders zijn overleden tijdens de bouw, de anderen zijn later afgevoerd.


We waren er stil van.

De villa, die destijds was geblindeerd




Landgoed Avegoor, nu hotel




De sporthal



De voorkant, tevens entree van de hal





De hal van binnen, gefotografeerd door een kapotte ruit









Gedenksteen bij landgoed  Avegoor






Bronzen tafel met stenen ter nagedachtenis.........






Een indrukwekkende rondgang door Ellecom.

4 opmerkingen:

  1. Oh, ik weet dit nog precies.
    Wat leuk om anderen zo jong terug te zien.
    De fietstocht, het regende en we kwamen erg nat aan.
    Naar de Postbank fietste ik achter op de tandem van een klasgenoot.
    Eng, weet ik nog, vooral van de heuvels af.....
    Het volleyballen in de sporthal. De kantine.
    Dank Rubato voor deze erg mooie herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, leuk he. Alles gaat weer leven. Ik heb nog een foto toegevoegd van de Posbank.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel interessant om te lezen, ik kende deze geschiedenis van Avegoor niet.Bijzonder voor jou ook, om het na zo'n lange tijd weer terug te zien en het bijbehorende verhaal er nu van te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, Willy, Leuk dat je me ook volgt/leest.

    BeantwoordenVerwijderen