vrijdag 2 januari 2015

Zwolle, de Fundatie en Waanders in de Broeren, 1

 
Vandaag eindelijk naar de Fundatie geweest.
We waren het al lang van plan, maar het kwam er niet van.
De tentoonstelling die we wilden bezoeken is zondag a.s. voor het laatst.
Het was een toer om een parkeerplaats te vinden, A. wilde al weer terug naar huis.
Maar het lukte.
Voor de Fundatie stond een lage rij wachtenden buiten en je raadt het al, A. wilde weer naar huis.
Maar het ging snel en we waren zo binnen.
Het was wel een drukke dag, iedereen wilde, denk ik, net als wij op het laatst nog naar de Fundatie voor de tentoonstelling Van Gogh tot Cremer, Nederlandse kunstenaars in Parijs.
Het gebouw is prachtig, de "bol" bovenop het dak had ik al vaak van de buitenkant gezien, maar nu eindelijk van binnen.
We zagen schilderijen van diverse schilders die tijd door brachten in Parijs.
Ik laat enige schilderijen zien, ik mocht zonder flits fotograferen en dat lukte redelijk.
 
 
 

Glazen lift in de Fundatie
 Hier volgen wat werken van Vincent van Gogh.
 
Heuvel van Montmartre met Steengroeve, Vincent van Gogh
 
Gezicht vanuit atelier van Vincent van Gogh
 
In 2010 werd ontdekt dat onderstaand schilderij door van Gogh is geschilderd.
Het is in het bezit van de Fundatie en de reden om deze tentoonstelling te organiseren.
 
De molen "Le blûte fin" , Vincent van Gogh
 
Weesman met hoge hoed, Vincent van Gogh
 
Woestijngevecht, Jan Cremer
 
Karel Appel
 
 
 
Corneille, l'Homme dans la ville
 
12 herinneringen aan Parijs, Siep van de Berg
 
 
Freek van de Berg, in 2000 overleden te Veessen
 
Deze schilder Freek van de Berg woonde in Veessen, een plaatsje aan de IJssel, waar ik eerder over schreef op mijn blog.
 
 

 
 
Ik laat het hierbij, een volgende keer meer over de Fundatie en dan komt Waanders in de Broeren ook aan de orde.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Henny,
    Wat goed dat jullie doorzetten, en toch binnen kwamen! Een super mooie tentoonstelling! Ik vind de schilderijen van Van Gogh heel erg mooi en veel van die abstractere schilderskunst ook wel, maar niet alles. Ik moet toch echt nog in de vormen kunnen zien wat het voorstelt... Beetje ouderwets daarin misschien, of gewoon mijn smaak?
    In ieder geval hebben jullie de tentoonstelling gezien... Ik ben heel benieuwd naar het vervolg....
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst nog de beste wensen voor 2015.
    Prachtig, die tentoonstelling. Ik ken dat; laten we maar weg gaan. Gelukkig is dat niet gebeurd. Ook ik houd meer van schilderijen waar je kan zien wat het voorstelt. Voor mij niet dat abstracte-gedoe. Prachtig die schilderijen van Van Gogh.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen