donderdag 17 december 2015

Over appels, een doopjurk en meer


Heerlijk, vandaag lekker thuis zonder verplichtingen.

Eindelijk heb ik een deel van de appels geschild die we van ons appelboompje plukten.
De appels staan nu te koken op het gas en omringd door een heerlijke geur ben ik nu aan het strijken.





En wel .......................wat nog over is van mijn eigen babykleertjes.
Die heb ik nog bewaard.
Mijn kinderen hebben er geen belangstelling voor, maar ik kon ze nooit weg doen.

In mijn dorp, in Villa Jacoba,  is binnenkort een tentoonstelling van doopjurken.
Ook mijn jurk, 64 jaar oud, gaat daar naar toe.
En waarschijnlijk ook de hemdjes en navelbandjes die  mijn moeder 64 jaar geleden zelf maakte met de hand.
En de kleine witte babytruitjes die vroeger alle baby's droegen.
Ook mijn oudste dochter heeft ze nog gedragen 38 jaar geleden.
Ook vond ik nog een klein gebreid borstrokje. ( wie kent dat nog?)

Van l n r. borstrokje, katoenen jurkje, navelbandjes, stapel met de handgemaakte hemdjes




A




De doopjurk kreeg mijn moeder, volgens mij, van mijn oma, Hendrika Johanna de Graaf - van Westerveld. Naar die oma ben ik genoemd.
Ook mijn zusje droeg deze doopjurk.
En mijn oudste dochter.



En ik kwam de kniekousjes tegen die mijn oma voor mij breide met een speciaal patroontje.
Later heeft mijn moeder kniekousjes voor mijn kinderen gebreid van het zelfde patroontje.
De meeste van de kousjes die je hier ziet zijn 60 jaar oud.





Ondertussen luister ik vanmiddag heerlijk naar het hele Weihnachtsoratorium.
Een heerlijke middag met appels, babykleertjes en mooie muziek.









Voor al mijn lezers fijne kerstdagen gewenst.








6 opmerkingen:

  1. Wat prachtig allemaal. Vooral die kousjes. En de doopjurk.
    Ik wens jou ook goede feestdagen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi allemaal.
    Mijn moeder heeft een aantal babykleertjes bewaard. Mijn dochter heeft er al een paar aangehad. Heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi van die doopjurk. Die van ons bestaat ook nog, is 60 jaar oud en wordt zelfs nog gebruikt, ook al is ze redelijk gaar. Maar met een beetje voorzichtigheid....
    Ik heb hem ruim een jaar gefotografeerd en een afbeelding op hout laten maken, erg mooi. De jurk wordt bewaard bij mijn oudste broer.
    Leuk die oude kleertjes, ik herken er nog verschillende van.
    Je hebt een heerlijke dag gehad, Hennie!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi!
    Leuk om zo even terug in de tijd te gaan.
    Wat fijn dat de jurk en andere spulletjes straks op een tentoonstelling hangen.
    Zodat anderen die van mooie oude babyspulletjes houden er ook van kunnen genieten.
    Zag dat je ook bijna jarig bent.
    Alvast van harte en heel hartelijk dank voor je reactie op mijn blogje!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat prachtig al die oude babykleding! De doopjurk is heel mooi. Ook mijn doopjurk is er nog. Hij is gemaakt van een stukje zijde van een parachute. En als versiering zit er een zilveren Zeeuwse knoop op.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi al die oude spullen. Ik vind het altijd zo prachtig om te horen over die oude doopjurken. En dat ze dan al generaties lang gedragen worden. Jij ook fijne feestdagen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen