dinsdag 25 april 2017

Hiddensee en Kruso

In 2008 en en 2011 gingen we naar het (schier) eiland Rügen.
We hadden daar twee keer een geweldige vakantie in mei.
De ene keer heel warm zomers weer, de andere keer heel fris zonnig weer.
De tweede keer kocht ik een extra dikke fleece trui vanwege de koude.
Ook droeg ik op de fiets handschoenen.



In 2011 besloten we om het eiland Hiddensee te bezoeken.
We vaarden met de boot over en hadden een mooie dag.
We fietsten over het eiland en namen om 17 uur op een andere plek de boot terug.











Tijdens het uitrusten op een bankje bij de vuurtoren kreeg ik bericht van mijn vriendin dat een andere vriendin haar dochter had verloren.
Hiddensee is voor mij nu voor altijd verbonden met dit overlijden.



Maar toch is de herinnering aan Hiddensee ook heel mooi.
Een prachtig eiland, waar ik graag nog eens naar toe zou willen.

Ik hoorde een tijd geleden over het boek KRUSO van Lutz Seiler.
Dit boek heb ik gekocht van de boekenbonnen die ik kreeg voor mijn verjaardag.
Deze week ben ik begonnen met het dikke boek.
Het boek speelt zich af op Hiddensee en gaat over Oost en West Duitsland voor en na de Wende.

Edgar Bendler 24 jaar, vlucht uit zijn eigen leven, en verlaat Berlijn. Hij wordt afwasser op Hiddensee, een legendarisch eiland in de Oostzee waar mensen naar uitweken wanneer ze de DDR wilden ontvluchten.

Aldus de achterflap van het boek.



Vandaag regent het, dus een perfect moment om heerlijk in het boek te duiken.

Rügen 2008, klik hier

Rügen 2011, klik hier

3 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat het voor altijd verbonden is met het horen van het verlies. Maar wat is het daar prachtig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige gebeurtenissen blijven je altijd bij, zeker als je een slecht bericht krijgt is de plek waar je toen was altijd met dat bericht verbonden. Wij zijn jaren geleden naar Rugen geweest maar niet naar de Hiddensee maar zijn doorgegaan naar Usedom. Ook heel erg mooi om te fietsen langs de zee Wat mij van toen is bijgebleven waren de prachtige oude huizen en de mooie strandstoelen. Ook het voormalige vakantie kamp van Hilter op Rugen hebben wij bezocht en dan wordt je stil en klein als je leest en ziet hoe dat allemaal gegaan is in die tijd.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij waren in mei 2008 op Rügen. Maar we zijn niet op Hiddensee geeest. Want toen wij er waren kregen we bericht dat mijn moeder in het ziekenhuis lag. We zijn terug gegaan en eind mei is zij overleden. Voor mij blijft Rügen verbonden met het overlijden van mijn moeder.
    Maar het is er prachtig en ik wil er zeker nog een keer naar toe gaan.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen