dinsdag 24 september 2013

Erve IJzerman, Wapenveld




Afgelopen zaterdag was het open dag bij Erve IJzerman in Wapenveld.
Al jaren intrigeerde mij de prachtige boerderij dichtbij Wapenveld.
Van  de weg af waren er niets geen vernieuwingen te zien, bv een vergroot raam of een dichtgemetseld raam.
Er is dus nooit iets veranderd aan of in deze boerderij.
Een prachtige nalatenschap van mensen die zelf niet in de publiciteit wilden.

Hier een filmpje van TV Gelderland waarin je het verhaal kunt zien van de Erve IJzerman.




Voor veel Wapenvelders is de boerderij van binnen herkenbaar omdat Annie Oosterbroek - Dutchen in haar trilogie Annemarie het interieur van Erve IJzerman beschrijft. Misschien ga ik dat boek nog eens lezen met de beelden van zaterdag in mijn hoofd. Zie:

Ga je met me mee door het huis van de Erve IJzerman?


Hooiberg

Op de dêle

Pomp in dwarse gang, links achter de muur het deftige voorhuis, 

WC voor bewoners

Veel bergruimte overal

Kamer beneden met twee bedstede's
Nu naar boven.

Lichtkoepel op zolder, deze geeft licht in de blauwe kamer met de twee bedstede's
                                                 


Prachtig plaatje

Boven overal deze wanden ( met haakjes)

Zolder


Slaapplaats voor personeel, deze gebruikten ook een aparte trap

Weer naar beneden

Zo is de hele hal betegeld, links ga je naar de keuken


Hoekje in de keuken

Hoekje in de bijkeuken

Bijkeuken, je ziet de familie zitten voor het raam, na gedane arbeid, een komme koffie in de hand
                                               

De oven


Door de deur naar buiten bij de oven
                                   

Mooi plaatje

Gangetje bij de bijkeuken



De rosmolen, geheel intact

De gêute



Op het blog van Klaske de Jong kun je nog meer lezen over Erve IJzerman, ook staan er twee prachtige foto's op van de voor- en achterkant van de boerderij.

Mijn fototoestel was ik vergeten mee te nemen. Dankzij Han B. die mijn zijn fototoestel uitleende kon ik deze reportage maken.
Ik hoop dat  je er veel plezier aan beleeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten