zondag 19 januari 2014

Rubato gaat na jaren weer borduren


Randje per week.

Eind december/begin januari  kwam ik op een blog dit tegen.



Op het blog De tante van Tjorven  klik hier kwam ik een link tegen en op het blog van 
Zondagskind  klik hier las ik over het randje per week. 

Ik werd steeds enthousiaster.
Zou ik dit ook nog kunnen?

Ik zocht het blog Randje per week op klik hier 

Het project loopt al twee weken, dus ik heb al achterstand.
Bij mijn vriendin ( Zondagskind) geïnformeerd over materiaal, waar is het te koop, is het moeilijk enz.
Na alle informatie besloot ik om te starten en geen tijd verloren te laten gaan.
Via internet stof besteld om op te borduren.
De stof moet eigenlijk 20 cm breed zijn, maar dit was overal uitverkocht, dus heb ik nu stof van 16 cm breed.
Ik wilde witte stof  bestellen, maar de verkoopster adviseerde min of meer om naturel te nemen.
ik dacht dat dat gebroken wit was, maar het was veel donkerder. Even een kleine teleurstelling, maar ach.
Ik had me voorgenomen om met rood garen te gaan borduren, gezien de merklapjes die ik van mijn moeder heb. Deze zijn ook rood geborduurd, zoals vroeger gebruikelijk was.
Maar rood op die donkere stof vond ik niet zo mooi.
Na vijf randjes borduren besloot ik om het rode borduursel te verwijderen en kocht ik drie tinten blauw.
Daarmee ben ik opnieuw begonnen, maar met grote steken, want ik zie niet heel scherp.
Vandaag heb ik het tweede gedeelte geborduurd en toch met kleine steekjes. Met een goede lamp is het gelukt.
Voor de kenners: ik borduur op aïda stof en niet op linnen.
De eerste drie randjes laat ik waarschijnlijk zitten met die grote steken.
Het was vroeger ook een soort oefenlap.


Aïdastof met rood garen

Randje per week op de computer te vergroten, zodat je het goed kunt zien

Zo zit ik achter de computer, het garen is nu blauw

Twee merklapjes die mijn moeder meer dan 80 jaar geleden maakte

Behalve bovenstaande merklapjes maakte mijn moeder er nog twee op de lagere school. Deze twee, waarop ook haar naam staat geborduurd, hangen te pronk bij mijn dochters.


Elke week kun je op het blog Randje per week  twee of drie nieuwe randjes vinden om te borduren.

Met veel plezier ben ik opeens weer aan het borduren en ik vind het heel leuk.
In plaats van Heel Holland bakt, zou je kunnen zeggen Heel Holland  borduurt.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier aan zijn begonnen.

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je mee doet aan een "Randje per week". Ik twijfel nog of ik mee zal doen. Maar ik zie op meerdere blog enthousiaste verhalen.
    Fijne week, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dit is erg mooi!!!
    Je weet, ik houd van blauw, werkelijk prachtig.
    Ik vind het zo leuk dat je dit hebt opgepakt!!!
    En groot gelijk dat je de grote steken laat zitten, hoort bij het maakproces.
    Ik hoop echt, dat we eens samen een middag samen steekjes gaan prikken.
    Moet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Will, ja het is echt heel leuk. Je kunt nog starten.
      En Willy, dat doen we vast eens samen. Groetjes, Henny

      Verwijderen
  3. Leuk dat je het borduren weer opgepakt hebt. Mooie stof en garen. Mooie oude merklapjes laat je zien, fijn dat je die nog hebt. Ik was van plan om de randjes te bewaren voor in de vakantie, maar het is wel erg moeilijk om er nog niet aan te beginnen nu ik ze overal zie verschijnen. Fijn weekend alvast, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen