woensdag 22 januari 2014

Welgelegen, een vertrouwd gebouw

Welgelegen


Zoals je weet "spaar"  ik huizen die Welgelegen heten.
Ook in mijn eigen woonplaats is  een Welgelegen.
Ik kom er achter dat het meestal oude huizen zijn, die Welgelegen heten.

Als je nadenkt over deze naam is het een prachtige, liefelijke  naam.

Welgelegen in mijn woonplaats  is gebouwd in het centrum in 1867. 









Naar mijn idee is het als notariswoning gebouwd in het verleden.
Ik weet alleen maar dat Welgelegen een kerkelijke functie had en heeft.
De clubs, het jeugdwerk, kerkenraadsvergaderingen  enz. vinden plaats in Welgelegen.
Ook nu nog.


Mijn oma, Hendrika Johanna, waar ik naar genoemd ben, zie ook hier ging als jong meisje vanuit E. dienen op Welgelegen.
Ze verliet haar familie, zoals veel jonge meisjes in die tijd en werd dienstmeisje op Welgelegen.
Voor dag en nacht.
Mijn oma werd (D)rika  genoemd.
Maar dat vond "mevrouw" lastig, want op Welgelegen werkte al een Rika.
Twee Rika's zou verwarring geven.
Hoe heet je nog meer, vroeg mevrouw aan mijn oma.
De tweede naam was Johanna.
Dan noemen we je in het vervolg Anna, zei mevrouw.
Dus mijn oma raakte niet alleen het vertrouwde ouderlijke plekje kwijt, ook haar naam moest ze inleveren.
Het toeval wil, dat mijn oma verkering kreeg met de broer van Rika, Albertus de Gr.

In E. werd mijn oma later altijd tante Rika genoemd en in H. de plaats waar ze met Albertus ging wonen werd ze tante Anna genoemd.


In 1967 stierf  mijn vader onverwacht en vanuit Welgelegen werd hij begraven.

Zelf ging ik als meisje naar de meisjesclub in Welgelegen.
De Benjamins, De Koningskinderen waren namen van de clubs.
Ook onze kinderen gingen naar de club in Welgelegen.

Mijn man zingt al jaren ( bijna 40 jaar) bij een mannenkoor, wat repeteert in Welgelegen.

Mijn moeder heeft nadat ze haar winkel sloot in 1981, tot 2006   klik hier gevolksdanst in Welgelegen.

En nu..............................
ben ik juffrouw van de jongensclub. Ik heb de groep 5 en 6 jarigen.
Elke woensdagavond ga ik naar, je raadt het al,

Welgelegen.

We lezen, zingen, plakken, kleuren en boetseren er op los.


Deze foto heb van de site van Wikipedia, iets mooier dan die ik zelf heb gemaakt.





6 opmerkingen:

  1. Pracht huis,ook deze zou ik wel willen haha,kun je lekker veel in kwijt,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henny,
    Er ligt dus wel een heel stuk familiegeschiedenis in deze prachtige villa. Het is een mooi en boeiend verhaal. Het is ook nog eens een prachtig gebouw, deze villa Welgelegen. Dit was heel erg leuk om te lezen...
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Welgelegen" loopt als een rode draad door je familiegeschiedenis. Dank je wel dat je die vertelde. Over je grootouders en ouders en over die mooie villa Welgelegen. En dat Welgelegen nog steeds een rol in je leven speelt.
    Een fijne dag.
    Lieve groet Will

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo heb je een bijzondere band met dit huis "Welgelegen". Als je oma er niet had gewerkt, was jij er niet geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, Nee Willy, dat klopt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henny, ik kan geen emailadres van je vinden hier op je blog, dus vandaar een antwoord op je vraag via deze manier. Gres in grespot is een keramisch materiaal, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Gres_(keramisch_product)...
    Fijne zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen