zondag 16 maart 2014

Bovenmeestershuis, Moddergat



Vissersvrouw op de dijk


Moddergat, het bovenmeestershuis en meer.

Twee weken geleden kwamen we te voet aan in Moddergat.
Het  Friese Kustpad ( lange afstandspad ) zat er toen op voor ons.

Bij  't Fiskers Huske gingen we van de dijk af en we liepen Moddergat door.

't Fisker Huske bestaat uit 4 vissershuisjes, samengevoegd tot een museum.
Dit museum bewaart de herinneringen aan het vissersdorp wat Moddergat ooit was.
In 1883 werd het dorp zwaar getroffen door een stormramp.
83 vissers kwamen om op zee en 17 schepen gingen verloren.
Op de dijk staat een monument met de namen van de omgekomen vissers.

Een plek om ( bij) stil te staan.



't Fisker Huske

Tekst op het monument

Monument, omringd door de  namen van omgekomen vissers


 




Soort bakhuisje bij vissershuisje


Ja, en dan komen we bij het bovenmeestershuis in Moddergat.
Dat was even zoeken.
Ik zag een gebouw met een dichtgemetseld raam.
Als je je voorstelt dat het raam er nog in zit, zou het een school kunnen zijn geweest.
Bij de buren nagevraagd en ja, ik zat goed.
We stonden voor het bovenmeestershuis.
De school was niet fraai meer.
Deze werd gebruikt voor opslag.


Als je één keer klikt ziet eht huis er beter uit.

 
Hier kun je de school beter zien.
Ik wierp een blik in de gang, de kapstokjes zaten er nog en in de gang stond een paard.
 

Achterkant van de school, hier vertelde de buurman dat dit echt de school was



Zijkant van de school





Hier kun het huis goed zien en ook hoe jammer het is dat de school zo in verval is geraakt.

Mijn interesse ging in de eerste plaats uit naar bovenmeestershuizen, maar ook de oude scholen vind ik nu erg interessant.

Er volgt nog meer.

 
 

5 opmerkingen:

  1. Wat weer een interessant log, Hennie.
    Zo leer je nog heel wat bij over streken die je niet kent.
    Ondanks dat de school in verval is, is het een raar gebouw voor een school. Zo gesloten met weinig ramen en licht.
    Maar het huis is nog mooi.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vreselijk drama, die storm in 1883. Zoveel vissersmannen verdronken. Maar het bovenmeestershuis is mooi. Inderdaad jammer van de school. Nu maar hopen dat de school ooit wordt opgeknapt en niet afgebroken. Ik houd nu eenmaal van oude gebouwen.
    Fijne week, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit in alle opzichten een heel bijzondere post. Het drama van 1883, maar ook de bovenmeesterwoning en de in verval geraakte school... Ik hou van dit soort posten... Krijg zin om er zelf rond te kijken... wil altijd meer weten, dus kom maar op met je volgende post...
    Dank je dat je ons meenam,
    Ik wens je een heel fijne avond en een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het verhaal van Moddergat kende ik niet, heel indrukwekkend.
    Het zal altijd weer een verrassing voor je zijn hoe de woning en de school eruitzien. Mooie reportage. Wie weet komen wij ook nog eens in Moddergat. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor de tour in Moddergat. Mooi daar, vind vooral het Fisker Huske prachtig! Xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen