zondag 2 maart 2014

Het Friese Kustpad, St. Jacobiparochie - Ferwerd

St. Jacobiparochie - Ferwerd
 
 
Zoals je weet lopen wij lange afstandpaden en zijn we nu bezig met het Friese Kustpad.
Het Friese Kustpad loopt van Stavoren naar Lauwersoog en is 131 kilometer lang.
Het pad loopt hoofdzakelijk langs het Wad, maar wijkt ook af naar het platteland of naar een dorpje.
 
Afgelopen dagen zijn we in Friesland geweest om het pad af te maken.
Het waren heerlijke wandeldagen, er was weinig zon, het regende, het miezerde, maar het maakte ons niet uit.
We waren er op gekleed en soms kwam zelfs de zon er nog even door, waar we erg van genoten.
 
We begonnen in St. Jacobiparochie, boven in Friesland.
Hier waren we 29 september 2013 gestopt.
 
 
 Via een smal pad liepen we St. Jacobiparochie uit richting het Wad.
 
 
Daarna liepen we een hele poos langs het prachtige Wad, een uniek stukje Nederland.
Zie hier onder.



 
Het laatste deel naar Ferwerd ging de route door het natte kleiland.
En gedeeltelijk onder windmolens door.
 



 
Je ziet, er zijn genoeg wandelroutes te lopen in Noord Friesland.
 

 
In de verte, achter de kleigrond ligt Ferwerd, ons doel van de eerste dag.
 
Het deel Ferdwerd - Moddergat volgt hierna.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Henny,
    Wat een prachtige route moet dit zijn om te wandelen. Ben wel benieuwd hoeveel km jullie op een gemiddelde dag wandelen. Ik ben ook weer aardig aan het wandelen geraakt en mijn langste tot nu toe was 15km... Ben er best trots op. Of ik ooit weer zulke lange wandelingen zal maken als een jaar of acht geleden, dat weet ik nog niet maar we zullen zien.
    Ik geniet van de foto's die je maakt tijdens jullie wandelingen, waar dan ook...
    Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mirjam, ja , dat had ik vergeten er bij te zetten. We liepen 22 kilometer die dag. Gr. Henny

      Verwijderen
  2. Wat een mooie route! Prachtige foto's van een schitterend landschap.
    Ik houd erg van zulk wijds landschap bij de zee. Heerlijk die ruimte.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige route, ik hou van Friesland! Ik ben er groot geworden mijn ouders hadden/hebben een caravan vlak bij Stavoren. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, Wat leuk, onze route begon in Stavoren. En het Zuiderzeepad liep ook door Stavoren.
      Prachtig, daar.
      Gr. Henny

      Verwijderen
  4. Op deze manier kun je Nederland goed verkennen, je ziet alles veel beter. Heerlijke wandeling en prachtige route. Ik kijk al uit naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen