dinsdag 1 april 2014

Bovenmeestershuis, Ternaard





Het bovenmeestershuis in Ternaard was snel gevonden.
Het Friese dorp is maar klein.
Een prachtig dorp met een mooi cemtrum.

We liepen het Friese Kustpad en logeerden  2 nachten in De Waard van Ternaard.
klik hier
Dit logement staat midden in Ternaard, tegenover de kerk.
Het is modern, Fins ingericht.
Het restaurant staat in de hele omgeving bekend als bijzonder goed.
Ook wij hebben er heerlijk gegeten, één avond met onze zoon omdat hij een dag met ons meeliep.

Zondagochtend zaten we voor het raam te ontbijten met zicht op de kerk en de kerkgangers.
Ook wij gingen naar de dienst in de Grutte Tsjerke.
We werden hartelijk ontvangen, het was Wereldsgebedsdag.





De Waard van Ternaard, beetje scheef genomen vanwege een auto die in de weg stond



 
 
Uitzicht tijdens het ontbijt
 


 
 
 
 
 
En dan komen we bij het bovenmeestershuis.
Het staat dichtbij de kerk.
Het huis ziet er prachtig uit, zie hier boven.
 


Links van het huis zien we de school.
 
 
 
 
Naast het huis vinden we de school en die ziet er anders uit.
De school is een soort opslagplaats. het schoolplein is nog te herkennen en achter de struiken ontdekte ik nog een deel van de school.
Deze oude school wordt waarschijnlijk door meer eigenaren gebruikt.
 
 
 
Toen ik op de weg ging staan, kon ik zien hoe het ooit was geweest.
Een prachtig symetrisch gebouw met heel mooi metselwerk.





 

 


 Jammer, hoe met deze prachtige oude schoolgebouwen wordt omgegaan.
Het bovenmeestershuis ziet er nog heel mooi uit.


 
 In Friesland ben ik nu even uitgekeken, wat bovenmeestershuizen betreft. Ik houd jullie op de hoogte van mijn volgende vondsten.
 

 


 

8 opmerkingen:

  1. Hoi Henny,
    Je hebt weer een heel erg mooi bovenmeestershuis gevonden. Echt een prachtig pand. En het is te zien dat de school ook een heel mooi pand geweest moet zijn. Jammer dat het er nu zo rommelig is... Het zou verboden moeten worden... maar ja... door wie?
    Ik ben benieuwd naar welke plek je nu weer zult gaan...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat laat je al weer een prachtig bovenmeestershuis zien. Het ziet er geweldig uit. Vroeger werd er meer tijd besteed aan allerlei details. Ik houd daar erg van. Deze school is er nog, hoe vaak zijn ze niet afgebroken.
    Zo te lezen hebben jullie een paar fijne dagen gehad.
    Fijne dag, groeten Will

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig pand en dorp! heerlijk om bij jou al die oer Hollandse plekjes te zien! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Hennie,
    Wat een prachtig bovenmeestershuis heb je weer gevonden en de school erbij.
    Jammer dat ze zo'n school niet wat beter in de picture houden.
    het meestershuis ziet er nog mooi verzorgd uit.
    Ik weet niet of je nog verder bovenmeestershuizen spaart. Afgelopen week ben ik met familie nog even naar onze wortels terug gegaan in een heel klein dorpje in Groningerland en heb ik ook de school en het bovenmeestershuis gefotografeerd omdat mijn grootouders daar naast woonden. Vroeger hebben we daar heel wat stappen gezet.
    Heb je belang bij die foto moet je mij even mailen!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is een hele mooie woning. Jullie overnachtingsadres mag er ook zijn. Ik kijk de B&B serie op tv, iedere keer verwacht ik jullie te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit huis moet wel haast dat van mijn overgrootvader, Pieter de Jager zijn. Het lijkt er sprekend op.Zie mijn website http://friepwilbers.nl/recon-publ/de%20jager.html voor een foto

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een mooie recensie over dit huis. we hebben net dit huis gekocht en hopen er ook heel lang van mogen te gaan genieten. de oude bewoners hebben ook verschrikkelijk hun best gedaan om het huis er weer zo uit te laten zien, zowel binnen als buiten is hij helemaal aangepakt.

    BeantwoordenVerwijderen