maandag 7 april 2014

Mooi cadeau, Koning Willem I, II en III en Dordrecht





Op mijn verjaardag afgelopen december kreeg ik een prachtig cadeau, de Koningsbiografieën van Willem I, II en III.
De boeken zien er heel verzorgd uit, zijn ontzettend dik en zwaar.
Deel 1 heb ik inmiddels uit en in deel 2 heb ik ongeveer 20 pagina's gelezen.



Al eerder had ik een boek over Koningin Sophie en een boek over Koningin Anna Paulowna gekregen en gekocht.
Prachtig om te lezen hoe het aan het hof toe ging.



 


Ook bezocht ik ( lang geleden ) 2 solo-toneeluitvoeringen van Nel Kars.
Zij speelde o.a. Koningin Sophia en Koningin Anna Paulowna.
klik hier voor de  website van Nel Kars.

Dus met deze Koningsbiografieën ben ik heel blij.
Ze zijn geschreven in verband met het jubileumjaar 2013, 200 jaar na de aankomst van Willem I in Scheveningen.

Op dit moment wordt op vrijdagavond op Nederland 2 de 5 delige serie Het Koninkrijk uitgezonden.
a.s. vrijdag wordt deel 3 uitgezonden.
Een mooie serie die aansluit op de boeken.

Vorige week ging ik een dag naar Dordrecht, naar het Dordrechts Museum.
Daar is op dit moment een tentoonstelling over Willem II.
Mijn log zou te lang worden als ik daar ook nog over vertel, dus over het museum vertel ik de volgende keer.








4 opmerkingen:

  1. Hoi Henny,
    Vooral Ben hier is heel geinteresseerd in de koningen, we keken onlangs nog "De Onderkoning" op tv, maar deze serie hebben we niet gezien... Dat is nou jammer. De boeken over Willem I, II en III zou hij vast ook heel mooi vinden...
    Jij bent er heerlijk mee verwend tenminste. Ik wens je heel veel plezier in het museum in Dordrecht.
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een mooi verjaardagscadeau. Ik hou ook van dit soort boeken.
    Zo heb ik ook wel eens wat meegenomen uit de bibliotheek. Je leest je ogen uit je hoofd hoe dat vroeger allemaal ging.
    Je hebt nog wat leesbladzijden voor de boeg, veel plezier!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie serie boeken. Na het lezen ben jij helemaal op de hoogte van deze drie koningen.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig die serie boeken . Ze staan bij ons hoog op de verlanglijst van aan te schaffen boeken. Leuk dat je die tentoonstelling in Dordrecht gezien hebt.
    Zo gauw we kunnen willen we die tentoonstelling ook bezoeken.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen