maandag 7 januari 2019

Noord Veluws Museum Nunspeet en.......bovenmeesterswoning.




Gisteren bezochten we het Noord Veluws Museum in Nunspeet.
Een prachtig museum.
De vaste collectie was boven en bestond uit schilderijen waarop tafereleren van de Veluwe zijn geschilderd..
In het verleden vestigden veel schilders zich in Nunspeet en Elspeet.
Hieronder wat plaatjes.
Ik mocht niet te veel foto's maken, zei de mevrouw van de receptie.
Het internet hoefde niet vol.
Maar toch wat mooie plaatjes hier.

De onderverdieping was gevuld met een tentoonstelling  met werken van Marjolein Bastin. Er draaide een film, waarin ze vertelde over haar leven en haar schilder/teken werken.
Daar heb ik geen foto's gemaakt.




Een Kleintjes!!




Nog "een Kleintjes"!

De schilder Jan Klerintjes heeft jaren in Heerde gewoond en geschilderd. Veel Heerdenaren zijn door hem geschilderd in het verleden.





Het museum is gevestigd in een oude school.
Onderstaande foto hing in de hal van het museum.


Dit hing boven de foto in het museum

Zijkant van de school

En........het bovenmeestershuis

Hier de laatste foto van vandaag, het bovenmeestershuis
met één lokaal.
Zo trof ik eindelijk weer een huis voor mijn verzameling bovenmeestershuizen!
Niet te voet of op de fiets ontdekt zoals ik graag wil.
Maar wel de moeite waard.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig, weer een bovenmeestershuis!
    Mooie schilderijen in het Noord Veluws Museum. Ik heb er met plezier naar gekeken. Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie collectie schilderijen.
    Leuk dat je weer een bovenmeesterswoning kunt toevoegen.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen