vrijdag 2 augustus 2019

Vervolg Vacha enz. De zoutmijn in Merkers

Elebnis Bergwerk Merkers

Nadat we Vacha verlieten kwamen we langs de zoutmijn, daar dicht in de buurt.


We besloten om eens te gaan kijken bij de entree.
En.....we konden mee naar beneden, er was nog plek en we waren maar met z'n tweeën.
We kregen eerst instructie over helm dragen enz.
En daarna gingen we met heel veel mensen in de liftkooi.
De lift zakte in 90 seconden 500 meter naar beneden.
Voordat ik kon nadenken was ik beneden in de zoutmijn!!!
En daar ontdekten we een nieuwe, andere wereld.
In de mijn wordt nog steeds gewerkt.

Wij werden rondgeleid door twee oud medewerkers.
Met onze helm op en bedrijfsjasjes aan gingen we in of op een vrachtwagen.
De wagen reed rond door de mijn.
Een ware sensatie, één probleem, het ging zo hard en onstuimig, dat ik misselijk werd.



Hierboven de vrachtauto



Hier mogen we van de vrachwagen af en zijn we in het museum 500 meter onder de grond.


In de mijn wordt gereden met vrachtauto's, brommers en fietsen. Hier een rijtje oude fietsen in het museum.


In het muaeum wordt getoond hoe er vroeger werd gewerkt in de mijn.




Daarna reden we met de vrachtwagen naar " de concertzaal". Een grote ruimte waar wel eens concerten worden gegeven. Voor ons was er een soort klank en lichtspel.



Hierboven een plek waar na de oorlog 40-45 heel veel goud werd gevonden door de Amerikanen. Het was daar verstopt.


Hierboven een foto van de bovenkant van de kristalgrot. Heel glimmend en doorschijnend. Hier niet zo goed te zien.

En tot slot kwamen we bij de bar en konden we een alcoholvrij drankje  kopen.
Daarna weer in 90 seconden met de lift naar boven.

We waren van half twee tot half vijf onder de grond.
Met de lift zakten we 500 meter en daarna zakten we nog 300 meter met de vrachtwagen.
We dronken ons glaasje drinken 800 meter onder de grond.
In totaal reden we 18 km onder de grond door de mijn.

Op een gegeven moment vertelde de chauffeur dat we onder het plein van Vacha waren, dus onder hotel Adler, waar we net waren geweest!!!!

Toen we boven de grond kwamen moesten we wennen aan de temperatuur, want het was die dag 39.°.
WAT EEN GEBEURTENIS.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten