woensdag 15 januari 2020

Mauritshuis, Nicolaes Maes en vaste collectie.

Heerlijk, die OV-kaart en de museumjaarkaart!!!
Vandaag bezocht ik het Mauritshuis in Den Haag.
De gratis - reizen - dag was nog één dag geldig en de tentoonstelling van Nicolaes Maes liep ook op z'n eind.
Het museum was op korte afstand van het Centraal Station, prettig, vanwege de regen.


Nicolaes Maes werd opgeleid door Rembrandt in Amsterdam, maar na zijn leerperiode trok hij naar Dordrecht, zijn geboortestad.
Dit was de eerste keer dat er een overzichtstentoonstelling was georganiseerd van de werken van Nicolaes Maes.
De schilderijen kwamen overal vandaan, Los Angelos, Londen, Amsterdam, Dordrecht.Boston.


Oud en nieuw bij elkaar, plein voor het Mauritshuis

Hieronder wat schilderijen van Nicolaes Maes










Daarna bekeek ik de vaste collectie in het prachtige museum.
Alleen het gebouw bekijken was al de moeite waard.





Hieronder Avercamp, ik blijf deze schilderijen prachtig vinden.
Ooit schaatste ik op de zelfde manier in Blokzijl, iets andere kleding, maar de zelfde sfeer!









Hieronder de hal boven, vol behangen met schilderijen.


Rembrandt, de anatomische les



Zelfportret Rembrandt

Paulus Potter

"Een huishouden van Jan Steen"

Vermeer, meisje met de parel




Modern uitzicht uit de historische gebouw

Gezicht op Delft, Vermeer



Het was weer een mooi uitstapje vandaag.


1 opmerking:

  1. Wat een prachtig museum. Ik ben er nog nooit binnen geweest. Op de dag van de heropening, 4 juni 1987 (even opgezocht op internet), waren wij in Den Haag en hebben toen Koningin Beatrix gezien. Van die gratis reisdagen met de trein wist ik niet, mijn man vertelde mij dat deze week. Ook iets voor ons, als we meer tijd hebben. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen