vrijdag 31 juli 2020

Een Graafs stoeltje en een Keizerlijke lap.




Enige weken geleden bracht ik de mat van bovenstaand stoeltje naar de stoelenmatter.
Het stoeltje is van mijn grootouders geweest.
Ik schat dat het 80 jaar oud is.
Ik kreeg het toen ik op kamers ging wonen in 1969.
De mat was wat versleten, daarover schreef ik eerder.
We brachten de mat naar Stoelenmatterij De Veuwe
Naar Marrigje van den Dragt.
Toen we de mat ophaalden kreeg ik van Marrigje houten klompjes vanwege onze klompenpadenwandelingen.

De onderstaande foto's en tekst zijn van Marrigje. Ik mocht het plaatsen op mijn blog.



Verwijderen oude mat



Vervangen spijkertjes

Een avond van de voren het materiaal natmaken zodat het niet scheurt

De eerste slagen, even de draai vinden, de juiste diktes van de biezen, je draait diverse diktes in een om een stevige "draad"te krijgen

Je begint links boven, naar links onder en rechts boven totdat de mat klaar is.

Ondertusssen de onderkant geregeld opvullen met hooi voor de stevigheid.

Het midden is lastig, dan een speciaal gereedschap, dit gebruikt Marrigje om de biezen door de smalle gaatjes te trekken.










En dan is ie klaar.

Hierboven zie je dus het stoelenmattersproces.


We vonden het erg leuk dat een jonge vrouw zo'n mooi ambacht uitoefent.






Normaal staat het stoeltje in een apart kamertje, maar nu staat ie in de kamer, zodat we er veel op zitten en het zijn vorm aanneemt.
We zijn blij met het resultaat.

By the way, mijn grootouders heten "de Graaf"!

Dus het Graafse stoeltje.


En ik begon 1 mei j.l. aan een lap over mijn schoonouders, hun achternaam was Keizer, dus een 

Keizerlijke lap.

Afgelopen week was de lap klaar.
Vanmiddag brachten we de lap naar Pool Lijstenmaker in Elburg.
In oktober zal de lap zijn ingelijst.
Dus nog even wachten.










Nu ik mijn blogje even door kijk, zie wel enigszins gelijkenis tussen Marrigje en haar gepriegel en mijn gepriegel. Beide werken we met een naald en steken iets ergens door heen.

Dat was even een duik in het verleden!

Uiteraard met dank aan Marrigje die ons laat meegenieten van haar mooie ambacht.

3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige blog. Interessant om te zien hoe dat matten gaat en wat een mooi resultaat. En dan nog jouw borduurwerk, ook al zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marrigje heeft mooi werk geleverd. De Graafse stoel kan weer jaren mee. Leuk om de foto's van haar werk te zien.
    Jouw Keizerlijke lap is prachtig geworden. Leuk dat moeders groentesoep ook een plekje heeft gekregen. Jammer dat het inlijsten zo lang duurt.

    BeantwoordenVerwijderen